
Facebook is zonder twijfel de koning onder alle social media sites, als je het op een site als Facebook kan maken, dan kan je het overal maken! De hoeveelheid likes die je hebt op je pagina, foto’s, status updates, etc. zijn zeer belangrijk om als een grote speler gezien te worden op Facebook. Maar hoe krijg je meer likes op Facebook? Deze kleine handleiding zal je helpen om een stap dichter bij Facebook succes te komen, en zoals altijd, een stap voor op je concurrentie!
Post regelmatig content, maar niet te vaak!
Wanneer je regelmatig content post zullen de mensen die je volgen niet meer aan je kunnen ontkomen (duh..). Hierbij is het belangrijk dat je content wel interessant of grappig is. Men gaat dit op een gegeven moment onthouden en zullen altijd je posts checken en er niet zomaar overheen vliegen. Hierdoor neemt natuurlijk de kans om een like te ontvangen enorm toe.
Hierbij moet wel gezegd worden dat je niet te vaak content moet posten. Het spreekt natuurlijk voor zich waarom je dit niet zou moeten doen.
Uit onderzoek, gedaan door KissMetrics, is gebleken dat je het best 1 tot 2 keer per dag content moet plaatsen, elke dag. Interactie met je content kan dan maar liefst toenemen met 40%.
Meer foto’s en video’s
Mensen zijn erg visueel ingesteld. Foto’s en video’s hebben dus ook veel meer kans om de aandacht van iemand te pakken dan status updates met tekst. Het komst iemand maar een halve seconde om een foto op te nemen, erg weinig moeite dus, bij een status update met tekst is dit wel een ander verhaal. Interessante of grappige video’s zijn ook een goeie manier om likes binnen te halen. Soms is dit echter niet genoeg, wij raden dus ook aan om hierbij een beschrijving te zetten wat men verleidt om de video te bekijken. Het schrijven van zo’n beschrijving kan een hele kunst zijn. Om hier meer over te leren raden we je aan om “linkbait” of “clickbait” te Googlen. Denk hierbij aan beschrijvingen als: “Ik kan niet geloven dat deze video echt is… dit moet je zien om te geloven!”. Je denkt misschien in eerste instantie dat dit afgezaagd is maar het werkt wel.
Het taggen van mensen in deze berichten kan ook erg effectief werken. Mensen vinden het altijd erg leuk om persoonlijk betrokken te worden bij deze berichten, zolang het positief is natuurlijk!
Houd het kort en krachtig
Mensen zijn lui. En ongeduldig. Ze willen entertainend worden en wel meteen. Daarom is het erg onverstandig om lange status updates te geven, hier scrollen ze gewoon langs. Onthoud dat Facebook geen blog is, ze hoeven niet te weten hoe je dag was of een wat je uitgebreide mening is op de laatste aflevering van Game of Thrones. Ze willen korte, amuserende anekdotes of updates van coole, interessante dingen die je hebt gezien of hebt gedaan. Geef de mensen wat ze willen.
- Met Facebook ben je technisch gezien niet gelimiteerd tot 160 karakters zoals op Twitter. Maar het zou niet verkeerd zijn om deze regel ook te betrekken op Facebook.
- Natuurlijk zijn sommige mensen wel geïnteresseerd in wat ik boven heb beschreven. Als dit het geval bij jou is, is het aan te raden om een blog te beginnen en ze daar naar toe te linken.
Stel interactieve vragen
Een andere leuke manier om likes binnen te halen is het plaatsen van interactieve content. Doe dit door vragen te stellen of meningen van mensen te vragen. Men wil graag de gene zijn met het beste advies of het leukste antwoord. Voorbeelden hiervan zijn:
- “Wat is de beste pizza tent in het centrum? Ik moet een pizza hebben, snel!!”. Bij dit soort berichten moet je altijd snel reageren op de mensen die antwoorden.
- Stel echter niet ‘te’ persoonlijke vragen of vragen die veel te veel tijd kosten om op te reageren. Vraag dus bijvoorbeeld niet hoe je een PowerPoint presentatie moet maken.
Like de berichten van anderen
Like je de berichten van andere vaak, dan is de kans groot dat zij ook jouw content gaan liken. Hier zit verder niet veel ‘wetenschap’ achter 🙂
Humor
Dit kan vrij lastig zijn als je van nature niet zo humoristisch bent ingesteld. maar zoals ik al eerder heb benoemd, mensen komen op Facebook voor entertainment. Maak hier gebruik van. Wanneer je een content plaatst die mensen kan laten lachen, dan wordt je hoogst waarschijnlijk beloond met veel likes.
- Wanneer je niet iets grappigs kunt verzinnen kun je humoristische content van een ander gebruiken. Vind iets grappigs op het internet en zet het op je wall. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een grappige meme die nog niet iedereen kent, jij zal dan de credit krijgen van je Facebook vrienden.
Ontwijk content dat schreeuwt om aandacht
In het algemeen vindt men Facebook berichten die alleen maar bedoelt zijn om aandacht te krijgen erg irritant. Wanneer je dit plaatst roep je alleen maar een slechte reputatie op je af. Berichten die in deze categorie vallen zijn: “Woohoo hoogste cijfer in de klas!”, “Ben ik lelijk op deze foto?”, etc.. you get the picture.
- Plaats verder ook nooit berichten als: “Wat een @#$@ dag”, “Sommige mensen hebben echt geen schaamte” en dan vervolgens hier geen uitleg op geven.
- Als je toch graag dit soort berichten wilt plaatsen, maak dan gebruik van een sarcastisch randje. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een hastag (#) te gebruiken. Zo kun je laten zien dat je het allemaal niet zo serieus bedoelt.
Plaats content op strategische tijden
Wees er zelf van bewust wanneer je gebruik maakt van Facebook en houd Facebook Chat in de gaten om te zien hoeveel mensen er online zijn. Gebruik vervolgens deze informatie om uit te zoeken wanneer je het beste je berichten kunt plaatsen. Over het algemeen checkt men vaak Facebook in het begin van de ochtend en later op de dag, na school en werk. In eerste instantie houd je hier misschien geen rekening mee maar dit kan een groot verschil maken.
- Houd ook rekening met andere externe factoren die invloed kunnen hebben op het Facebook gebruik van je vrienden. Bijvoorbeeld wanneer het een zonnige dag is en iedereen aan het genieten is van het goeie weer. Of wanneer er een groot sport evenement of festival in jouw omgeving is, sommige mensen checken dan hun Facebook niet tot dat het maandag is en hun standaard week weer begint. Probeer dus je beste content te bewaren tot de momenten dat je zeker weet dat mensen het zullen zien.
Zoals je kunt zien is de handleiding voornamelijk bedoelt voor het krijgen van likes op je persoonlijke Facebook profiel. Als er veel animo is een voor handleiding voor meer likes op een Facebook PAGINA zal ik deze in de nabije toekomst schrijven, laat het me weten hieronder!